Blog: De week van de Stenen Winkel

Budel, 5 mei 2025

Vandaag, 5 mei en Bevrijdingsdag, start ook De Week van de Stenen Winkel. Alweer voor het vierde jaar wordt deze landelijke actie georganiseerd om aandacht te vragen voor de stenen winkels in heel Nederland en België. En nee, er zijn geen houten winkels en het gaat ook niet om (edel)stenen winkels maar om ‘echte’ fysieke winkels! En deze extra aandacht blijkt dus hard nodig te zijn!

Ook wij doen vanaf het begin al ieder jaar mee. En nadat ik de afgelopen weken druk was met de voorbereidingen hierop en mijn actielijstje afvinken, dacht ik gisteren, tijdens het werken in mijn tuin, er eens goed over na en ging in gedachten terug in de tijd…..

Toen ik ruim 28 jaar geleden de lingeriewinkel overnam op het Capucijnerplein, had ik nooit kunnen denken dat ik nu een actieweek zou moeten organiseren om aandacht te vragen voor het belang van het voortbestaan van winkels!

Ik ben opgegroeid met winkels, mijn eerste baan (weekend-en vakantiebaan) was in een warenhuis en shoppen met mijn moeder en later met vriendinnen was altijd favoriet!

En nadat ik na mijn studie bij diverse werkgevers heb gewerkt, ben ik uiteindelijk toch dat gaan doen waar mijn hart dus echt lag…..een winkel beginnen of chiquer gezegd: de retail in!

En daar heb ik geen moment spijt van gehad! En ja, ik werk veel uren, ik heb minder vakantie, ziek worden komt nooit uit en er zijn wel eens zorgen maar daar staat zoveel plezier tegenover! Maar dat geldt voor alles, als je dingen goed organiseert geeft het ondernemerschap ook vrijheid. En wat is er nu leuker dan dat doen in je werk waar je plezier in hebt en energie van krijgt?

Maar even terug naar DWVDSW….en de reden dat deze zo belangrijk is op dit moment.

De opkomst van het online shoppen heeft veel teweeg gebracht in de retail. En natuurlijk heb ik ook al diverse momenten gehad waarop ik heb overwogen: wel of geen webshop? Al ver voor het Corona-tijdperk heb ik op diverse momenten de afweging gemaakt en tijdens die moeilijke periode weer opnieuw.

Het lijkt zo makkelijk zoals zovelen tegen mij hebben gezegd: Waarom heb jij geen webshop? Dan kun je toch in de rustige uurtjes de pakketjes inpakken en versturen?

Was het maar zo eenvoudig dat online en offline shoppers elkaars ‘gaten’ aanvullen.

Afgezien van alle andere zakelijke en financiële argumenten waar ik hier niet op in zal gaan, was voor mij de belangrijkste afweging: hoe houd ik plezier in wat ik doe en de balans goed?

Als ik de hele dag achter de PC had willen zitten, was ik wel bij een bedrijf op kantoor gaan werken en daar ligt nou net niet mijn passie…..maar wel op de winkelvloer! Klanten van goed advies voorzien en ze blij maken met onze producten maar ook analyseren waar de behoefte van onze klanten ligt, welke nieuwe producten/merken interessant kunnen zijn om hierop in te spelen, het onder de aandacht brengen van ons assortiment via o.a. social media, presentatie in de winkel optimaliseren en nog veel meer wat ons werk zo leuk en afwisselend maakt.

En dat geldt voor al mijn collega’s die zich dagelijks met hart en ziel inzetten voor de klanten uit onze gemeente en ook daarbuiten. Helaas zijn het er de afgelopen jaar wel minder geworden en komen er niet zo makkelijk meer jonge nieuwe retailers bij.

En omdat het niet meer vanzelfsprekend is dat we een goed gevuld en gevarieerd winkelcentrum hebben, is de extra aandacht voor de lokale winkeliers deze week heel welkom!

Een levendig centrum bestaat uit een gevarieerd aanbod winkels, horeca en bewoners! Als een van deze 3 elementen er niet is, is het snel gedaan met de levendigheid.

Natuurlijk snap ik dat het makkelijk is om ’s avonds op de bank op die iPad snel een bestelling te doen maar denk dan eens aan het bovenstaande. En aan het feit dat die winkels o.a. de kerstversiering in het centrum betalen en heel veel verenigingen en evenementen sponsoren vanuit hun betrokkenheid. Probeer daar bij Zalando of Bol.com maar eens voor te komen……

Bezoek jouw favoriete winkel daarom een keer extra deze week of plaats eens een  mooie of leuke of grappige review op Google of plaats een foto van jouw aankoop op social media en tag de winkel hierin of steun ze op een andere manier.

En natuurlijk zie ik jullie deze week ook graag bij mij in de winkel, al is het maar voor een praatje! We hebben voor iedereen iets lekkers klaar staan!

 Liefs, Monique